maandag 31 december 2012

Dialecten onderzoek 'Stop de tijd'

Stop de tijd.

Voor het vak 'Taalvaardigheden' kregen we de opdracht om 4 enquêtes af te nemen in verschillende leeftijdscategorieën.

Ik ben naar 4 verschillende mensen op bezoek geweest. Ik stelde me voor en vertelde dat dit een opdracht was om te kijken hoe het dialect zijn vorm neemt in Vlaanderen. 
De mensen kregen telkens een foto te zien van mij en dan moest ze zeggen welk woord ze aan dit voorwerp gaven. Bij de afbeeldingen zat een vlieger, hinkelen, verstoppertjes, ...

Tijdens het afnemen van de enquêtes heb ik gemerkt dat de meeste mensen vlot een antwoorden konden geven bij de afbeeldingen. Ik heb ook gemerkt dat de persoon in de oudere leeftijdscategorie veel meer dialecten gebruiken dan de persoon in de laagste leeftijdscategorie. 
Een voorbeeld: een dialect woord voor proppenschieter is klakkebos.

Ik hoop dat de iets oudere bevolking de jeugd ook nog het dialect leert, want ik zou het heel jammer vinden moest het dialect uitsterven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten