woensdag 14 augustus 2013

Mijn weerkoffer

Voor het vak WERO kregen we de opdracht om een weerkoffer te maken. Het is de bedoeling dat de koffer zo veel mogelijk kindvriendelijk is zodat de kleuters zelf alle handelingen kunnen uitvoeren zonder dat ze zich kunnen bezeren.

Voor mijn weerkoffer ben ik op zoek gegaan naar de geschikte koffer. Ik heb uiteindelijk een oude koffer gevonden die er perfect voor was. De koffer heb ik eerst een witte grondlaag gegeven en daarna heb ik er de 4 verschillende seizoenen op geschilderd en dat met een olifant.

De olifant komt uit het boek: 365 Olifantjes (verhaaltjes voor het slapengaan)

Dit is de voor- en achterkant van mij koffer.




Wat is er allemaal aanwezig in de koffer:

Dag en week kalender



Op de daglijn zie je aan de bovenkant de kaartjes hangen die de dagen van de week aangeven.
De kaartjes met een afbeelding op zijn voor de oudste kleuters en de kaartjes zonder afbeelding op zijn voor de jongste kleuters. Er wordt ook telkens door middel van een lijn aangeduid of de dag uit 1 of 2 dagdelen bestaat. Vb. bij woensdag zie je dat de onderkant wit is, dit wil zeggen dat de kleuters thuis zijn in de namiddag.


In mijn koffer zitten er ook verschillende meetinstrumenten.

Windmeter


Hier zie je 3 windmeters. De windmeter die je rechts ziet staan, staat buiten, maar wel in het zicht van de onthaalkring. De twee kleine windmetertjes zijn voor in de klas. De weerman of weervrouw van de dag mag dan proberen om de kleine molentjes even hard te doen draaien als de molen die buiten staat.

Thermometer


Op de thermometer kunnen de kleuters zien hoe warm het is. Ze kunnen dan kijken door middel van lijnen welke kleren er worden gedragen met het weer. A.d.h.v. de kleren kunnen de kleuters goed inschatten hoe warm het is.


Pluviometer


Deze staat buiten op een stok en elke morgen halen we de meter naar binnen en mag de weerman of weervrouw van de dag de meter in de houten houder plaatsen. Dan kan de kleuter kijken tot waar het water komt en zo kan hij/zij zeggen of er veel regen is gevallen of niet.


Element voor de weerman/weervrouw



De elementen dat ik gekozen heb voor mijn weerman of weervrouw zijn een sjaal en een bril.
De sjaal wordt gedragen in de herfst en in de winter en de zonnebril wordt gedragen in de lente en de zomer.


Ik hoop dat de kleuters er veel plezier zullen mee beleven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten