vrijdag 16 augustus 2013

Muziekinstrumenten

Muziek is in de kleuterklas niet meer weg te denken. Met muziek leren de kleuters heel veel. Met de muziekinstrumenten leren ze verschillende ritmes zonder dat ze het beseffen. Muziek doet ook aan taalverrijking door het zingen van liedjes. Liedjes gebruiken ze elke dag om zo het verloop in de klas aan te duiden. Ze zingen liedjes om de dag te starten, over het weer, over het opruimen in de klas, om naar de turnles te gaan en nog zoveel meer. Kinderen zijn zelf heel graag bezig met muziek en ook experimenteren ze graag met muziekinstrumenten.

Muziekinstrumenten zijn natuurlijk duur en daarom kregen we de opdracht van om zelf verschillende muziekinstrumenten te maken waarmee de kleuters ten volle kunnen experimenteren. 
Bepaalde muziekinstrumenten kun je ook samen met je kleuters maken.

Wat zit er allemaal in mijn muziekkoffer?


Trommels

Een trommel kun je uit verschillende materialen maken. Je kunt kiezen voor een plastiek koker of in mijn geval heb ik ervoor gekozen om grote conservenblikken te gebruiken. Na het uithalen van de boven en onderkant, heb ik gekeken of er geen zaken meer aan de conserven zaten waaraan de kinderen zich konden bezeren. Daarna heb ik door middel van bruin papier de slag kant gemaakt. Het is de bedoeling dat dit stevig is, zodat je de juiste klank krijgt. De onderkant blijft open zodat je de trommel makkelijk kunt vasthouden.



Fietsbellen

Je neemt de dop van een fietsbel en dit schroef je vast op een stokje. Je zorgt er wel voor dat het stokje de gepaste grootte heeft. Het mag niet te groot zijn voor een kleuterhand, maar het mag dan ook weer niet te klein zijn, zodat ze niet op hun vingers slaan. Je gebruikt namelijk houten stokjes om op de zijkant van de bel te slaan. Dit kan nog even moeilijk zijn voor de jongste kleuters, maar ze vinden snel hoe het werkt.



Schuddoosjes

Schuddoosjes van je in allerlei verschillende formaten maken, ook de materialen kun je zelf kiezen. Ik heb gekozen voor een aantal kleine plastiek potjes met deksel en voor plastieken bekers die ik dan elkaar bevestigd heb. Je kunt de doosjes of bekers opvullen met rijst, kikkererwten of pasta. Ik heb zowel kleine als grote schuddoosjes en dit voor de oudste en jongste kleuters, maar ook om stille en wat hardere geluiden ermee te maken. Dit kun je ook perfect met je kleuters maken.




Bellenkrans

Voor mijn bellenkransen heb ik een oude leren riem genomen en dit bevestigd op een stukje hout. In de riem maakt ik een aantal gaatjes zodat ik er de belletjes aan kon hangen. Ik heb er voor gezorgd dat ze de belletjes niet kunnen losmaken en ook dat ze zich geen pijn kunnen doen aan de draadjes van de belletjes.


Ritmestokjes

Ritmestokjes kan je maken uit verschillende materialen. Je kan dit doen uit PVC buisjes of bamboestokjes. Ik heb gekozen voor de bamboestokjes omdat ik ze beter vond van klank. Ik heb allemaal stokjes van 25 cm gezaagd. Deze lengte is ideaal. Zo zijn ze niet te groot voor de kleinsten en niet te klein voor de oudste kleuters. Als alle stokjes gezaagd waren heb ik ze volledig afgeschuurd zodat er geen splinters kunnen loskomen terwijl de kleuters er mee spelen.



Schellenstok

Een schellenstok is een instrument dat gemaakt word met houten plankjes en met kroonkurken. Je neemt het langste plankje en bevestigd daar de kroonkurken op. Aan het einde van de nagel bevestig je nog een plankje zodat ze zicht terug niet kunnen bezeren. De kroonkurken worden plat geslagen, zodat ze zich geen pijn kunnen doen.



Schuurblokjes

Voor de schuurblokjes heb ik gekozen voor gewone houten blokjes. Daar heb ik schuurpapier op bevestigd. Aan de zijkanten van de blokjes heb ik zachte strookjes gehangen zodat de kleuters weten dat ze daarop moeten blijven met hun vingertjes. 




Zo mijn instrumenten zal ik heel veel kunnen gebruiken in de klas en hopelijk vinden de kindjes het fijn om ermee muziek te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten