zaterdag 4 januari 2014

Enquetes over taalgebruik

Voor het vak taalvaardigheden hebben we 3 enquêtes moeten afnemen bij kinderen uit 3 verschillende leeftijdscategorieën.
De 3 leeftijdscategorieën voor mij:
- een jongen uit het derde kleuter.
- een meisje uit het tweede of derde leerjaar
- een jongen uit het vijfde of zesde leerjaar.

De enquête ging als volgt.
We hadden een blad met daarop een aantal vragen en mogelijke antwoorden en een foto van een landschap. De antwoorden waren per leeftijd iets anders. Samen met kinderen overliep ik eerst eens wat er allemaal zou gebeuren.
Ik startte met het overlopen van de vragen.
Ik haalde de foto uit en lied het kind er naar kijken. Ik vertelde dat ik een cd ging opleggen en dat ze goed moesten luisteren.
Als alle drie de fragmenten geweest waren, stelde ik de vragen nog eens aan het kind. Ze moesten dan zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Bij het oudste kind ging dit veel beter dan bij het jongste.
Bij de kleuters heb ik dan ook nog eens kort een stukje laten horen bij antwoorden op de vragen.
Daardoor ging het iets beter.

Het was een interessante enquête, maar voor de kleuter vond ik ze moeilijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten