zondag 5 januari 2014

Peuterproject

Begin december hebben we op school een peuterproject dag gehad.

Tijdens deze dag op campus hebben we 4 verschillende workshops gehad.
-  Creatief met je lichaam
-  Creatief vertellen voor peuters
-  De kleuterklas van A - Z
-  Peuterdidactiek

Creatief met je lichaam.

Tijdens deze workshop hebben we verschillende elementen gezien wat je allemaal met je lichaam kan doen om de kleuters te boeien. Je lichaam is namelijk het belangrijkste en het meestgebruikte instrument in de klas. Een gezicht kan veel verraden alsook je lichaamshouding. Dit zijn twee elementen waar je zeker moet op letten als je in de klas bent.
Tijdens de workshop hebben we verschillende liedjes en versjes, gezongen en verteld met verschillende soorten intonatie. Daar heb ik gemerkt dat het niet altijd even makkelijk is om een bepaald 'masker' op te zetten en zomaar in die rol te kruipen. De docent die dit gaf, heeft me dan extra tips gegeven zodat dit iets beter ging voor mij. Op het einde van de workshop had ik echt het gevoel dat ik iets bijgeleerd had waar ik heel veel mee kan doen later.


Creatief vertellen bij peuters.

Tijdens deze workshop is een peuterjuf komen vertellen over haar eigen ervaringen in de klas. Ze heeft ons verschillende technieken bijgebracht om verhalen te vertellen aan peuters. Zo is het veel interessanter om een verhaal zonder boek te vertellen. Je vertelt beter een verhaal terwijl je de tekeningen uit het boek tekent of terwijl je het vertelt met een handpop of gewoon in een donkere ruimte met enkel de leeslamp. De Peuters hangen zo veel meer aan je lippen en gaan veel intensiever luisteren naar je verhaal. Ook de overgangen van een verhaal naar de volgende activiteit gebeuren ook best heel creatief. Zo toon je beter a.d.h.v. mime wat er bijvoorbeeld zal gebeuren tijdens beeld. De peuters verstaan dit veel beter dan dat je het gewoon zegt. De peuterjuf heeft verschillende technieken getoond en ik was er zelf volledig in mee. Tijdens mijn peuterstage zal ik dit zeker eens uitproberen. Op het einde van de workshop hebben we ook nog een bundeltje gekregen met daarin alle technieken dat ze getoond had aan ons. 
Ik zal dit bundeltje zeker en vast gebruiken!


De peuterklas van A- Z

Tijdens de workshop van 'De peuterklas van A-Z' is er kleuterjuf komen vertellen. Ze heeft ons heel veel bijgebracht over de klas zelf. Ze heeft ons wat meer verteld over wat er allemaal in de klas kan en mag aanwezig zijn om de peuters zich beter te laten voelen. Zo is heel belangrijk voor de kleuters dat een foto van mama en papa aanwezig is in de klas. Zo zien ze altijd vertrouwde mensen. Wat ook belangrijk is, is dat de peuters weten wat ze allemaal mogen doen in de klas en wat niet. Dit kan duidelijk gemaakt worden door pictogrammen die verschillende keren in de klas voorkomen zodat de peuters ze gaan herkennen. Ook de materialen die aangeboden worden in de klas zijn van groot belang. Zo is groot speelgoed goed voor de peuters en ook materiaal waarmee ze kunnen experimenteren is van groot belang. Door te spelen gaan de peuters dingen ontdekken op een totaal eigen manier. En dit is natuurlijk ook een beetje het doel in de peuterklas. De peuters moeten zelf zoeken waarvoor ze het allemaal kunnen gebruiken. Verder heeft ze het ook gehad over de verschillende technieken die gebruikt kunnen worden als ook over de zelfredzaamheid van de peuters. Het was heel interessant. Deze kleuterjuf heeft ook een boek geschreven. De titel van het boek is: ' De peuterklas van a-z. 


Peuterdidactiek

De laatste workshop die we kregen was van docente Celine Devos. In het vak didactiek zit er ook stuk over de didactiek bij peuters. We hebben dit ook gekregen op deze dag, omdat alles heel mooi aansloot. Alles wat over de hele dag gezien hadden, kon ik terugvinden in de didactiek en dit vond ik heel goed. Je ziet eens hoe het moet en dan zie je ook hoe het eigenlijk beschreven staat en daar heb ik echt heel veel aan gehad.

Het peuterproject was voor mij echt geslaagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten