zaterdag 4 januari 2014

Stage circus

Circus in de tweede kleuterklas


In november was het al tijd voor de eerste stage van het jaar, namelijk een stage in de tweede kleuterklas rond het BC circus. Het was geen gewone stage, want we hadden de opdracht gekregen om met 2 studenten samen te werken in dezelfde school, maar elke in een tweede kleuter. Een parallelstage. Deze parallelstage heb ik gelopen in Izegem en de 'Heilig Hart school'.
Na heel wat voorbereidingen en het lange wachten was het na de herfstvakantie tijd om naar de klas te trekken.

Op maandag

Maandag was een heel overweldigende dag. De kleuters waren heel enthousiast omdat ze terug naar de klas mochten komen en er was dan ook nog een nieuwe juf. De klas was ook al een beetje versierd in het thema. Na een kennismaking en de algemene ochtendrituelen lied ik de kleuters vertellen wat ze in de klas zagen. Nadat de kleuters dit gedaan hadden, hebben ik een waarneming gehouden over verschillende onderdelen van het circus. Na de waarneming gingen de verschillende elementen in de passende hoekjes van de klas. In de namiddag mocht het poppenhuis volledig versierd en omgebouwd worden tot een echte woonwagen van het circus. Met slingers en ballonnen gingen de kleuters aan de slag. Na een hele namiddag gebouwd en verbouwd te hebben, was het poppenhuis een echte woonwagen geworden. Op het einde van de dag werd er nog een boek over Tito die zijn neus kwijtspeelde en voor iedereen het wist, was de eerste dag over.

  Dinsdag en woensdag

op dinsdag en woensdag hebben de kleuters beweging gekregen van mij. Ze verstonden het eerst wat moeilijk dat ik ook beweging gaf en dat juf Nathalie dit niet gaf, maar eenmaal bezig met bewegingen trok niemand het zicht nog aan. De kleuters toonden zich al ware circusartiesten op de omloop en in de speciale circushoeken. Nadat er veel geoefend was, trokken de circusartiesten terug naar de klas om nog vele leuke elementen van het circus te ontdekken en uit te proberen.

Donderdag

Donderdag was een leuke dag, want de kleuters wisten dat we gingen koken, maar ze wisten nog niet wat er gemaakt zou worden. De kleuters waren heel enthousiast en daarom begonnen we er meteen aan. Na een aantal afspraken gemaakt te hebben, waren de kleuters klaar. We hebben samen wentelteefjes gemaakt en de kleuters vonden het super. Ze konden niet allemaal helpen, maar dit vonden ze niet zo erg. Ze waren heel blij dat ze allemaal konden proeven van de wentelteefjes. Tijdens het eten van de wentelteefjes kwam er bezoek van school en dit was voor de kleuters ook iets overweldigend. Ze hebben het er nog lang over gehad en in de woonwagen/ het poppenhuis hebben ze zelfs nagespeeld. Ook was er die dag een toneeltje met de twee klassen samen en daar keken ze ook heel erg hard naar uit. Na het toneel is er nog een kort vertelmoment geweest en dan was het weeral tijd om naar huis te gaan.

Vrijdag

Vrijdag was alle weer de laatste dag van de stage. In de voormiddag was er klasdoorbrekendwerk met alle kleuterklassen. In mijn klas konden ze bouwen met verschillende soorten materialen, met bouwblokken, met platte tegeltjes, met clicks een figuurtje maken en nog veel meer. Als we aantal keer hadden doorgeschoven en er nog wat tijd over was, waren er nog een aantal kleuters die even aan de computer mochten gaan zitten.
In de namiddag was er van vrij spel voor de kleuters, maar in plaats van het enkel in de eigen klas te doen, mochten de kleuters ook gaan spelen in de andere klas van het tweede kleuter waar mijn mede studente stond. Na de speeltijd zijn de kleuters dan terug meegekomen naar de klas en hebben we nog een aantal keer het themalied gezongen. Ik heb de kleuters dit op verschillende manieren laten doen en ook heb ik een aantal kleuters juf of meester laten zijn. De juf of meester mocht dan het lied starten. Ondertussen heb ik de werkjes verzameld. Deze heb ik dan ook meegeven met de kleuters naar huis. Als de bel ging was er nog een groot afscheid en dan gingen de kleuters gepakt en gezakt naar huis. 

Het was een heel leuke stage. Door de openheid van mijn mentor en door de openheid van de kleuters, is alles heel goed verlopen. Ik heb ook vaak ingespeeld op de kleuters en dit maakte me creatiever om de volgende dag nieuwe elementen toe te voegen in de klas.
Het was een geweldige stage waar ik heel veel heb mogen bijleren van de mentor en ook van de kleuters!
Bedankt allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten